24 mars, 2013

Tillverkning av innanfönster



I sommarköket finns ett fönster på gaveln som är utbytt av mina farföräldrar. Visserligen är fönstret fantastiskt vackert men jag hade nog föredragit att originalen satt kvar. Men nu är det som det är och vi kände inför renoveringen av rummet att det skulle bli för mycket jobb att återställa det. Vi har lämnat in de båda nio-rutade fönstren för målning så dem pryder sin plats. Men englasfönster står inte emot något när vintern kommer. Då tyckte jag att det var en bra idé att tillverka ett innanfönster. Det är alltid spännande att se hur man lyckas och många fel gör man på vägen. Men det är ju ändå så att det är på det viset man lär sig. Eller avstår från att göra fler...


Startade med att fräsa en snygg kant

Slipa och åter slipa för att det skulle passa så bra som möjligt
Test av hörnen om dem passar...

Träpluggar i hörnen samt lite lim
En första test, då vi ser att dem blir något för små
 


Figursågning av anslagsbrädan
Målning, målning och åter målning.
Sedan glasning hos en glasmästare.


 

Håltagning för fönsterskruv



Fönsterskruven monterad



 
Anslagsbrädan målad och fastspikad

Tätning med lister i ull



 Det färdiga resultatet!




 

5 kommentarer:

  1. Var är min långa kommentar??????Har Du fått den? Med vänlig hälsning Mim Albrektson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mim, nej jag har inte fått din kommentar! Skriv igen :)

      Radera
  2. Fantastiskt fint, grattis! Jag ska försöka mig på något liknande. Får jag fråga: fräste du både en snygg kant och en fals för rutan? Och hängde du dem på gångjärn? Eller finns det något att som gäller för traditionella innanfönster? Hälsning Fredrik, Mölndal

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fredrik och tack för din kommentar. Nu var det länge sedan jag bloggade, därav det sena svaret. Det var även länge sedan vi gjorde innanfönstren. När vi gjorde dessa tittade vi på våra gamla fönster och försökte göra så likt som möjligt med våra kunskaper. Ja, vi fräste både en snygg kant mot rutan och en fals bak för glas och kitt. Det som var svårt utan specialverktyg var hörnorna, som på våra gamla karmar är lite insticksmodell. Vi försökte mer göra halft i halft. Mycket pyssel och tid gick åt eftersom vi inte är proffs på detta. men fungerar utmärkt :)

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera